30 Jul 2012

My 1st Hand-made Tiramisu ^^;


Assalamu'alaikum wbt & salam Ramadhan Mubarak ...

Zaman orang sibuk cakap pasal kelazatan kek Tiramisu [ demam Tiramisu ], aku trylah search recipenya. Masa tu aku tengok resipi macam susah aje nak buatnya sebab masa tu tak kenal apa itu “whipped cream”? Apa itu “cream cheese”? Lepas tu fikir, mesti mahal barangnya. Sekarang ni, bila dah tahu semua tu, harga pun takdalah mahal, terpanggil nak buat kek tiramisu. Memang simple.Too much simple nak buat kek tiramisu ni.

Bahan- bahannya:
200 ml whipped cream
250 ml cream cheese
½ cawan gula halus [ aku letak gula icing dalam 1 cawan ]
Satu paket 2 in 1 Nescafe
Air panas
Sebiji kek coklat / chocolate sponge cake [ aku guna kek coklat yang instant dalam paket kotak tu je ]
Serbuk koko



Kek coklat instant yang siap di kukus. 


Cara – caranya:
1. Pukul whipped cream, cream cheese dan gula hingga kembang dan gebu. Kalau takda mixer nak pukul tu, gunalah cara manual. Macam aku, guna whisk je. Traditional sebab rumah ni takda mixer.



2. Dah kembang ke tepikan dulu.

3. Bancuh Nescafe dengan air panas. Potong kek coklat kepada dua bahagian. Basahkan kek dengan air Nescafe tadi.

4. Letak cream yang dipukul tadi di atas bahagian pertama kek. Lepas tu, letak pula bahagian kedua kek coklat dan kemudian akhir sekali letak cream sebagai topping.

5. Hiaskan kek tadi dengan koko. Ikutlah kreativiti sendiri. Sebabkan rumah ni ketiadaan stok koko, aku letak je serbuk Nescafe sikit sebagai nak cantik – cantik. Tak boleh letak banyak – banyak sebab aku kurang gemar kalau makanan yang ada perasa kafein. Hee

6. Masukkan dalam peti ais untuk seketika untuk “keraskan” creamnya.

Tadaaaaaa!!!



Inilah kek tiramisu yang siap di hias sebelum masuk ke dalam icebox. Rasa yang nyum nyum [= Alhamdulillah.


Whipped cream jenama Almarai, 500 ml: SR 6.50 [ RM 5.2 - MURAH!! sebab kat Malaysia sama harga dengan yang 250 ml ]
Kalau di Malaysia, aku guna jenama Pauls. Kotaknya warna biru, dari Australia. Sebabnya jenama Pauls je ada tanda halal. 


Soft Cream Cheese Spread

Wassalam...




No comments:

Post a Comment