21 Jul 2013

Puding Roti Karamel Oren dan Sos Kastard yang simple

Assalamua'alaikum wbt . . .

Alhamdulillah. Selesai sudah untuk ramadhan peringkat awal, iaitu peringkat dimana penuh dengan rahmat Allah. In shaa Allah. Sekarang ni, masuk pula fasa pertengahan ramadhan, fasa keampunan. Marilah kita sama sama perbanyakkan bertaubat kepada Allah dan semoga Allah terima taubat kita. Mudah mudahan. [=

Berbalik pada tajuk entry ni, aku nak kongsikan hasil puding yang aku buat untuk juadah buka puasa. Sebenarnya, juadah ni aku buat dua hari lepas punya, tapi kali ini baru ada mood nak menaip. Hehehe . . .

Hajat hati mula mula tu nak buat puding oreo tapi ternampak puding yang macam lagi menarik dan ringkas sangat kalau nak buat. Jadi, aku postpone dulu puding oreo tu. Heeee . . . Dan sebenarnya aku macam tak percaya aku boleh buat puding roti karamel sebab aku ni memang tak berkenan langsung kalau roti ni dibuat puding. Macam pelik la. Tapi bila dah buat tu, not bad wei!! Sedap. Alhamdulillah.

Bahan bahan yang diperlukan nak buat puding roti karamel :

Gula hangus -
3 sb gula digoreng sampai keperangan dalam kuali dengan api sederhana dan kemudian tambah 1 sb air. Goreng sampai macam kehangusan sikit. Api jangan besar tau. Kang hangus habis nanti tak sedap pulak rasanya. Pahit. Dah siap tu, masukkan dalam bekas yang sesuai untuk dikukus dan ketepikan.

Puding roti -
4 keping roti putih
1 sk esen vanila [ tapi aku letak esen oren sebab dah habis, tu sebab nama puding aku ada "oren" ]
1 cawan susu cair
1 cawan air suam
1/2 cawan susu pekat
3 biji telur [ pukul manja dan kemudian tapiskan ]

Blender semua bahan kecuali telur sampai hancur dan sebati. Kemudian, masukkan telur yang siap dipukul dan ditapis tu. Blendkan sekejap dan tuangkan terus ke dalam bekas yang kita isi gula hangus tadi.


Kemudian, kukuskan selama 40 minit - 1 jam ke dalam pengukus. Oh ye, sebelum nak blend bahan tu, panaskan dulu pengukus supaya nanti senang dan cepat sikit masak pudingnya. Dah siap masak, sejukkan dalam peti sejuk sebelum menikmatinya.

Dah siap, inilah hasilnya. Taraaaa.

Hahaha. Memang buruk rupanya tapi rasanya sodap wei. Kawan aku kata macam telur mata lembu. Ciss. Unik apa. ^^;

Yang ni pula, aku tambah dengan sos kastard sebab separuh puding tu takda gula karamelnya. Sedap jugak.

Sos Kastard -
2 sb tepung kastard
2-3 sb gula
1 cawan susu cari
1 cawan air
1 biji telur dipukul sampai kembang [ aku tak letak sebab takdan nak pukul ]

Campur semua bahan dan kacau sampai sebati. Kemudian, panaskan atas api yang sederhana. Masak sampai masak atau sampai nampak macam nak nak likat. Nak cair lagi, tambah sikit air. 

Selamat mencuba. [=






No comments:

Post a Comment