17 Feb 2011

Menang Buat Dia

Apa perasaan anda andai kawan atau siapa siapa saja lerr , buat sesuatu yang anda marah ??
" free free orang tu kena maki ."
" Rasa nak sepak jerr orang tu "
etc .

Hati ini bukan suci pun . Kadang kala , bila marah itu datang . Tak tertakawal segalanya . Mulut mula lerr bersyarah . Pot pet pot pet . Segala bad words terkeluar . Tangan kaki mula bergerak . Kadang kadang bengang tahap gaban punyer pasal , kerusi yang tak bersalah disepak . [ agak agak kalau kerusi tu bernyawa , disepak balik kot ] Then , sakit kaki . [ padan mukerr ]
Bila diri dah dewasa sikit . Dapat jugak kawal marah tu [ walaupun ada jugak marahnyerr ]. Rasa kerabat kerabat syaitan jin nak goda tu , cepat cepat istighfar . Actually , ada hikmah jugak bila dapat kawal marah ni . Besar pahalanya .
Teringat kata kata ustazah masa sekolah dulu : " Orang yang marah balik bila dibuat orang adalah orang yang menang di pihak syaitan . Manakala , orang yang bersabar bila dibuat orang adalah orang yang menang di pihak Allah . Kamu pilih mana satu kamu nak ? "
Mesti lerr nak menang di pihak Allah . ((= [ nak besabar tu biar lerr ada had nyerr . jangan sampai orang pijak diri kita pulak ]
Terbaca satu artikel di website iluvislam.com . Kesimpulan dari artikel tu , marah lerr macam mana sekalipun pada mereka yang menganiaya diri kita .  Namun , bila kita dah berhadapan dengan Allah . Bila kita bersujud kepada Allah . Pasti hati kita akan tenang . Segala dendam tadi akan digantikan dengan kemaafan . Pada Dia , dipohon mereka itu akan diberi petunjukNya dan kebaikan .  Sesungguhnya , kemaafan itu dendam yang termanis untuk pembalasan . Pasti kita akan menang di sisi Allah .

psst : ini semua untuk diri aku jugak yang kadang kala kelibut . tenang bila ada Dia .  motto hidup ; cool bebeh ((=

No comments:

Post a Comment